Tłem naszych zajęć była piękna, nieskażona norweska przyroda, urzekająca swoim spokojem i majestatem. Mogliśmy napić się wody ze strumyka, z którego tysiąc lat temu pił król Wikingów Olaf Tryggvason, podziwiać, jak wysokie stoki opadają do szmaragdowego fiordu, zachwycać się soczystą zielenią zboczy, wybrać się na historyczny spacer do skansenu Maihaugen, skosztować norweskie specjały: Brunost, Lutefisk i Bergensk fiskesuppe, zobaczyć bramę do fiordów Norwegii – Bergen oraz Ålesund – wierzę Art Nouveau i poznać norweską filozofię Friluftsliv, która skupia się na oświeceniu poprzez duchową jedność z naturą. Zajęcia odbywały się w czterech sekcjach: sekcja I: On the way to learn - nature and adventure as a classroom for learning and creativity - dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i muzyki; sekcja II: Learning outside - working together for intercultural education: - dla pedagoga szkolnego, nauczycieli przedsiębiorczości, wychowania fizycznego i j.obcych; sekcja III: A multi-sensory outdoor experience as a creative way of acquiring languages – dla nauczycieli języków obcych; sekcja IV: Experiential travel for education, positive education for well-being and life-skills development : dla nauczycieli historii i geografii. Podczas szkolenia nauczyliśmy się, że: outdoor education to doświadczenie i eksperymentowanie, w outdoor education natura jest przestrzenią, gdzie człowiek i przyroda znajdują właściwe sobie miejsce, outdoor edukation to proces edukacyjny mający na celu rozwój osobowościowy i duchowy, outdoor education to analiza i refleksja, w outdoor education nie istnieje pojęcie zła pogoda, ale jest niewłaściwe ubranie, outdoor education to przełamywanie barier i odkrywanie talentów. Nasza norweska wędrówka była pełna zaskakujących odkryć, magii i spokoju. Taka właśnie jest droga do kreatywnej edukacji!
|