„Usus optimus magister est” - czyli o nauce przez doświadczenie w harmonii z Norweską naturą i w zgodzie z samym sobą. Drukuj
poniedziałek, 29 lipca 2019 13:08

webuestNauczyciele naszej szkoły wzięli udział w szkoleniu w Norwegii, którego tematem było “Outdoor Education- travel experiences and adventure as  a way to creative education” czyli  “Doświadczanie z podróży i przygoda drogą do kreatywnej edukacji.
Szkolenie jest częścią projektu „Kreatywny nauczyciel, kreatywna szkoła, kreatywny uczeń”, finansowanego   ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego   w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój  na zasadach programu Erasmus+.
Motywem przewodnim były wędrówka i przygoda jako metody rozwoju osobistego i zawodowego. Było  to szkolenie głównie „w drodze” i na wolnym powietrzu, szkolenie bazujące na nauce o samym sobie i innych ludziach, opartej na doświadczeniu, prowadzone  w otoczeniu norweskiej przyrody.  Mając w głowie słowa Konfucjusza: "Powiedz mi,  a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem…" grupa nauczycieli  z różnych państw wędrowała razem poznając norweskie krajobrazy i odkrywając drogę  do kreatywnej edukacji.  Zajęcia były niejednokrotnie przygodą połączoną z głęboką refleksją. Uczestnicy często zmagali się ze swoimi lękami i  pracowali nad słabymi stronami. Budowanie relacji w grupie, praca nad stworzeniem bezpiecznej i przyjaznej atmosfery między uczestnikami były ważnymi elementami  zajęć.

 Tłem naszych zajęć była piękna, nieskażona norweska przyroda, urzekająca swoim spokojem i majestatem. Mogliśmy napić się wody ze strumyka, z którego tysiąc lat temu pił król Wikingów Olaf Tryggvason, podziwiać, jak wysokie stoki opadają do szmaragdowego fiordu, zachwycać się soczystą zielenią zboczy, wybrać się na historyczny spacer do skansenu Maihaugen, skosztować norweskie specjały: Brunost, Lutefisk i Bergensk fiskesuppe, zobaczyć bramę do fiordów Norwegii – Bergen oraz Ålesund – wierzę Art Nouveau i poznać norweską filozofię Friluftsliv, która  skupia się na oświeceniu poprzez duchową jedność z naturą.
Zajęcia odbywały się w czterech sekcjach:
sekcja I:
On the way to learn - nature and adventure as a  classroom for learning and creativity -  dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i muzyki;
sekcja II:
Learning outside - working together for intercultural education: - dla pedagoga szkolnego, nauczycieli przedsiębiorczości, wychowania fizycznego i j.obcych;
 sekcja III:
A multi-sensory outdoor experience  as a creative way of acquiring languages – dla  nauczycieli języków obcych;
sekcja IV:
Experiential travel for education, positive education for well-being and life-skills development : dla nauczycieli historii i geografii.
Podczas szkolenia nauczyliśmy się, że:
outdoor education to doświadczenie i eksperymentowanie,
w outdoor education natura jest przestrzenią, gdzie człowiek   i przyroda znajdują właściwe sobie miejsce,
outdoor edukation to proces edukacyjny mający na celu rozwój osobowościowy i duchowy,
outdoor education to analiza i refleksja,
w outdoor education nie istnieje pojęcie zła pogoda, ale jest niewłaściwe ubranie,
outdoor education to przełamywanie barier i odkrywanie talentów.
Nasza norweska wędrówka była pełna zaskakujących odkryć, magii i spokoju.
 Taka właśnie jest droga do kreatywnej edukacji!

DSC06205  DSC06471 
 DSC07127  laka
 pogoda  Przyroda
Uczymy się webuest