Dlaczego zajęcia WdŻ są ważne? Zadaniem szkoły – wiadomo – jest wyposażenie uczniów w wiedzę i przygotowanie do zdobycia określonego zawodu, ale każdy rodzic również życzyłby sobie, by jego dziecko bezpiecznie przeszło przez okres dzieciństwa i młodości. Bezpiecznie, tzn.: – bez uzależnień od alkoholu, papierosów, narkotyków, internetu i gier komputerowych, – by umiało w swoim życiu dobrze i mądrze wybierać kolegów, koleżanki, – a także, by umiało nawiązywać relacje koleżeństwa i przyjaźni. - poznało piękno prawdziwej mądrej miłości - znało fizjologie wieku młodzieńczego jak i odpowiedzialne planowanie rodziny Te właśnie zagadnienia są uwzględnione w programie zajęć WdŻ. Państwa dzieci są w ważnym okresie życiowym nazywany adolescencją, czyli okresem dojrzewania. Nastąpi (a może już nastąpiła?) tzw. burza hormonalna, a wraz z nią różne nastroje nastolatka, jego buntowniczość, czasem niepokoje... czy ze mną jest wszystko w porządku? Na lekcjach WdŻ będzie więc mowa o: – zmianach fizycznych zachodzących w organizmie nastolatka i nastolatki w perspektywie przyszłych ról rodzinnych, – o zmianach natury psychicznej, emocjonalnej, społecznej, – a także o problemach i niepokojach związanych z okresem dojrzewania. Wszystkie te informacje będą przekazywane w kontekście rodziny obecnej i tej, którą kiedyś Państwa dziecko założy. Ważne, aby Państwo również rozmawiali ze swoimi dziećmi na te tematy i poruszali zagadnienia związane ze zmianami zachodzącymi w okresie dojrzewania. Główne cele lekcji WdŻ: Chodzi o to, by pomóc Państwa dzieciom w harmonijnym, spokojnym i prawidłowym rozwoju. Na rozwój fizyczny nie mamy większego wpływu, chociaż też będzie mowa o prawidłowym odżywianiu, higienie, potrzebie snu i odpoczynku, ale na naszych zajęciach akcentuje się głównie problem budowania właściwych relacji: • umiejętności komunikacji i rozwiązywania konfliktów rówieśniczych, rodzinnych, w tym międzypokoleniowych; • kształtowania empatii w stosunku do drugiego człowieka, zarówno w rodzinie, jak i poza nią; • znalezienia dobrych kolegów i przyjaciół. I wreszcie zagadnienie trudne, ale potrzebne, tj. budzenie u Waszych dzieci ostrożności w relacjach z ludźmi, których nie znają – czy to w realnej rzeczywistości czy w internecie. Nie chodzi tu o to, by niepokoić czy straszyć dzieci, ale o ograniczone zaufanie i czujność w sprawach najintymniejszych.
Reasumując: Moje zajęcia będą wspierały Państwa – jako rodziców – w Waszym dziele wychowawczym, stąd nazwa przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie”. Proszę nie obawiać się, że WdŻ to hedonistyczna, permisywna edukacja seksualna, która miałaby demoralizować uczniów. Treści programowe są dostosowane do wieku i rozwoju dzieci oraz ich możliwości percepcyjnych. To zrozumiałe, że Państwo możecie mieć obawy i wątpliwości, ponieważ w wielu krajach zachodnich np. w Niemczech, Szwecji czy Wielkiej Brytanii rodzice nie mają wpływu na kształt zajęć, a ich sugestie nie są tam brane pod uwagę, ignorowane, a programy bywają nieraz bardzo śmiałe, wręcz szokujące. W Polsce – póki istnieją prorodzinne programy i podręczniki – obaw nie powinno być. Ja także będę wdzięczna/y za Państwa sugestie, inicjatywy i opinie. Są to zajęcia do których zachęcam młodzież i obiecuje rzetelnie i dyskretnie wprowadzić Panstwa dziecko w tematykę wychowania do życia w rodzinie jednak ,jeśli nie wyrażacie Państwo zgody na to aby dziecko uczestniczyło w moich zajęciach proszę w nieprzekraczalnym terminie do 15.09.2017r złożyć w sekretariacie szkoły pismo w sprawie rezygnacji z zajeć WDŻ w roku szkolnym 2017/2018 dostępne na stronie szkoły. Dziekuje za zaufanie i zapraszam do kontaktu.
mgr Anna Odbierzychleb
OŚWIADCZENIE RODZICA |