baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Dokumenty Statut Gimnazjum nr 10
Drukuj Email

X. PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM

§ 10

Zasady ogólne:
1.  Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem
     różnorodnych metod.
2.  Uczniowie mają obowiązek realizowania projektów edukacyjnych na podstawie §21a Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 20 sierpnia 2010
     w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów
     w szkołach publicznych.
3.  Uczniowie gimnazjum powinni przystąpić do realizacji Projektu Gimnazjalnego w klasie drugiej, a w szczególnych przypadkach jego realizacja
     może być przesunięta lub dokończona w pierwszym półroczu klasy trzeciej.
4.  Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla
     gimnazjów lub wykraczać poza te treści.
5.  Projekty realizowane są w zespołach uczniów tworzonych na bazie danej klasy lub w zespołach międzyoddziałowych, a ich opiekunem może
     być wychowawca klasy lub inny nauczyciel.
6.  Wychowawca klasy oraz inni nauczyciele mają obowiązek współpracować z opiekunem projektu.
7.  Czas trwania projektu określa opiekun i  jest uzależniony od jego problematyki, ale nie powinien przekroczyć 5 miesięcy ( projekt musi zostać
     zrealizowany do 31 marca).
8.  W szczególnych wypadkach Dyrektor Zespołu może wyrazić zgodę na przedłużenie czasu realizacji projektu.
9.  Temat projektu, w którym uczestniczył uczeń, jest odnotowany na świadectwie ukończenia gimnazjum.
10. W przypadku ucznia, który brał udział w realizacji więcej niż jednego projektu, uczeń lub jego rodzice/prawni opiekunowie wskazują temat
     projektu, który ma być odnotowany na świadectwie ukończenia gimnazjum.
11. Jeśli projekt lub jego część jest ściśle związany z programem danego przedmiotu, dopuszcza się wpisanie oceny do dziennika lekcyjnego
     z jednego lub kilku przedmiotów. Ocenę ustala wówczas opiekun projektu ( jeśli jest jednocześnie nauczycielem przedmiotu) lub nauczyciel
     przedmiotu.

Zadania i obowiązki Dyrektora Zespołu:
1.  Jest odpowiedzialny za realizację projektów edukacyjnych w szkole.
2.  Powołuje Szkolnego Koordynatora Projektów.
3.  W porozumieniu z Radą Pedagogiczną określa szczegółowe  warunki realizacji projektu edukacyjnego.
4.  Decyduje o zwolnieniu ucznia z realizacji projektu edukacyjnego w uzasadnionych przypadkach na udokumentowany wniosek rodziców.
     Na świadectwie ukończenia gimnazjum, w miejscu przeznaczonym na wpisanie informacji o udziale ucznia w realizacji projektu edukacyjnego,
     wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
5.  Podejmuje decyzję o umożliwieniu uczniowi realizowania projektu edukacyjnego na jego prośbę w sytuacjach uniemożliwiających jego obecność
     w szkole (np. nauczanie indywidualne, inne sytuacje zdrowotne lub losowe).
6.  Rozstrzyga sytuacje problemowe mogące się pojawić w czasie przygotowania lub realizacji projektów.

Zadania Szkolnego Koordynatora Projektów:
1.  Zbiera w terminie do 30 kwietnia propozycji tematów projektów edukacyjnych i ich opiekunów.
2.  Na czerwcowym, plenarnym zebraniu Rady Pedagogicznej  Szkolny Koordynator Projektów przedstawia tematy projektów przygotowane
     do realizacji na kolejny rok szkolny oraz ich opiekunów.
3.  W porozumieniu z opiekunami projektów w gablotce szkolnej i na stronie internetowej szkoły umieszcza informacje dotyczące możliwości wyboru
     i realizacji projektu w danym roku szkolnym.
4.  Tworzy listy uczniów chętnych do realizacji danego projektu edukacyjnego (do 30 września).
5.  Organizuje niektóre prace związane z realizacją projektów, np. dostęp do pracowni komputerowej, auli szkolnej, sprzętu multimedialnego itp.
6.  Ustala z opiekunami projektów formy i terminy prezentacji.

Zadania wychowawcy klasy:
1.  Poinformowanie uczniów i rodziców/prawnych opiekunów o warunkach realizacji projektów edukacyjnych.
2.  Prowadzenie działań organizacyjnych związanych z realizacją projektu przez wszystkich uczniów klasy w szczególności:
     - wyboru tematu i grupy projektowej przez każdego ucznia klasy,
     - monitorowania udziału uczniów w pracach zespołu poprzez kontakt z opiekunem projektu
     - przekazywanie informacji o wynikach monitorowania rodzicom
3.  W przypadku gdy uczeń nie dokona wyboru tematu projektu wychowawca włącza go do określonego zespołu projektowego.
4.  Komunikowanie się z opiekunami projektów w sprawie oceniania zachowania.
5.  Prowadzenie odpowiednich zapisów w dokumentacji szkolnej, związanych z realizacją przez ucznia projektu edukacyjnego (dziennik lekcyjny,
     arkusze ocen, świadectwa, inne ustalone przez szkołę).

Zadania opiekunów projektu:
1.  Wybór zakresu tematycznego projektów z uwzględnieniem ewentualnych propozycji uczniów, ustalenie niezbędnej dokumentacji, która będzie
     wymagana podczas realizacji projektu oraz określenie możliwej liczby uczestników projektu.
2.  Zorganizowanie spotkania z uczniami w celu zapoznania i wprowadzenia w tematykę projektów.
3.  Dokonanie  podziału uczniów na zespoły projektowe jeśli liczba uczestników tego wymaga.
4.  Ustalenie i omówienie wspólnie z uczniami celu projektu, który porusza projekt i przedstawienie dokumentacji wymaganej podczas realizacji
     projektu.
5.  Opracowanie i przedstawienie kryteriów oceny projektu.
6.  Opieka nad zespołem podczas realizacji projektu, udzielanie wsparcia i konsultacji oraz bieżąca ocena zaangażowania ucznia.
7.  Monitorowanie pracy zespołu, dokonanie oceny pracy każdego członka zespołu po zakończeniu projektu.

Zdania uczniów:
1.  Wybór projektu (po zapoznaniu się z celami i problematyką przedstawioną przez opiekuna)  oraz wpisanie się u Koordynatora na listę uczestników
     do 30 września.
2.  Wspólnie z opiekunem projektu omówienie i ustalenie zasad współpracy w realizacji projektu oraz podziału zadań w zespole.
3.  Czynne uczestniczenie w realizacji projektu oraz wywiązywanie się z podjętych i wyznaczonych zadań. Jeśli uczeń odmówi uczestnictwa
     w projekcie lub nie bierze udziału w pracach zespołu może otrzymać ocenę naganną z zachowania.
4.  Publiczne zaprezentowanie projektu po jego zakończeniu w terminie uzgodnionym z opiekunem projektu.

Realizacja projektu:
1.  Zajęcia w ramach realizacji projektu odbywają się w szkole podczas dodatkowych godzin w terminach uzgodnionych z uczniami oraz w formie
     zajęć pozaszkolnych według wcześniej ustalonego planu.
2.  W szczególnych przypadkach (np. jeśli uczestnikami są wszyscy uczniowie jednej klasy) zajęcia mogą odbywać się częściowo na lekcjach
     z przedmiotu, którego uczy nauczyciel (opiekun projektu).
3.  Realizacja założeń projektu odbywa się na podstawie wcześniej ustalonych form i etapów realizacji.

Dokumentacja:
1.  Dokumentacja projektu powinna zawierać:
     a) Temat projektu
     b) Czas trwania projektu
     c) Nazwiska nauczycieli realizujących projekt (opiekunów projektu)
     d) List uczestników (imię, nazwisko, klasa)
     e) Cele projektu
     f) Formy realizacji celów
     g) Etapy realizacji (określić chronologię podejmowanych działań oraz zakres zadań uczniów)
     h) Warunki publicznego przedstawienia rezultatów projektu
      i) Zakładane umiejętności i wiedza ucznia po zakończenie projektu.
2.  Dokumentacja zgromadzona w trakcie realizacji projektu jest przechowywana w archiwum szkolnym do ukończenia nauki ucznia w gimnazjum.

 


Strona 2 z 13