§ 34
Sposób odwoływania się od oceny 1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Zespołu jeżeli uznają, że roczna ocena z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. 2. W przypadku potwierdzenia zasadności odwołania, Dyrektor Zespołu powołuje trzyosobową· komisję do przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego. W skład komisji wchodzą: a) dyrektor lub jego zastępca, b) nauczyciel wystawiający ocenę, c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne. · 3. Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej. 4. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół. 5. Ocena z tego egzaminu ustalona przez komisję jest ostateczna, ale nie może być niższa od oceny ustalonej przez nauczyciela.
§ 35
Warunki i tryb uzyskania oceny z przedmiotu wyższej niż przewidywana 1. Uczeń ma prawo uzyskać wyższą niż przewidywana ocenę roczną z przedmiotów nauczania, z wyjątkiem pkt. 6. 2. Na co najmniej tydzień przed roczną klasyfikacją nauczyciel wystawia uczniowi ocenę proponowaną. 3. W tym czasie uczeń – po ustaleniu z nauczycielem przedmiotu zakresu i formy uzupełnienia brakujących wiadomości i sprawdzenia umiejętności – może je uzupełnić. 4. Na co najmniej 2 dni przed roczną klasyfikacją nauczyciel wystawia ocenę z danego przedmiotu, a jej podwyższenie ( z wyjątkiem oceny celującej) może nastąpić tylko na następujących warunkach: a) uczeń – poprzez nauczyciela przedmiotu – składa podanie do Dyrektora Zespołu z prośbą o umożliwienie zdawania egzaminu podwyższającego ocenę, b) dyrektor – biorąc pod uwagę opinię nauczyciela przedmiotu i warunki opisane w pkt 6 podejmuje decyzję, c) w przypadku uznania – wyznacza uczniowi egzamin w formie pisemnej z zakresu materiału obejmującego dany rok nauki oraz powołuje komisję, w skład której wchodzi dyrektor, nauczyciel uczący i drugi nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu, d) w przypadku oceny dobrej i bardzo dobrej egzamin układany jest na pełną skalę ocen, natomiast w przypadku oceny dostatecznej i dopuszczającej układany jest na ocenę, o którą ubiega się uczeń; egzamin· jest zdany w przypadku uzyskania 85% liczby punktów i oceniany· zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania, e) egzamin układa nauczyciel uczący, a następnie przekazuje go do weryfikacji drugiemu nauczycielowi wchodzącemu w skład komisji; nauczyciel weryfikujący własnoręcznym podpisem potwierdza zgodność egzaminu z wymaganiami edukacyjnymi, f) dyrektor zatwierdza pytania egzaminacyjne, g) czas trwania egzaminu określa powołana komisja, h) egzamin ocenia komisja i sporządza protokół, 5. W przypadku uzyskania z egzaminu opisanego w pkt. 4c oceny niższej niż przewidywana, uczeń otrzymuje ocenę zaproponowaną przez nauczyciela. 6. Uczeń nie ma prawa ubiegać się o podwyższenie oceny klasyfikacyjnej z przedmiotu, jeśli: - opuścił bez usprawiedliwienia więcej niż dwie godziny z danego przedmiotu - lub ewidentnie unikał sprawdzianów, - lub wykazywał lekceważący stosunek do przedmiotu, - lub na bieżąco nie korzystał z możliwości poprawy ocen z prac pisemnych, odpowiedzi ustnych, zadań domowych wynikających z WSO i PSO.
§ 36
Warunki i tryb uzyskania oceny zachowania wyższej niż przewidywana 1. Uczeń ma prawo do poprawy o jeden stopień proponowanej oceny rocznej z zachowania · 2. W przypadku rażącego łamania statutu (w szczególności w postaci zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia lub życia osób w szkole / poza nią) lub częstych wykroczeń wobec jego przepisów uczeń traci prawo do poprawy oceny zachowania. 3. Po uzyskaniu informacji o przewidywanej ocenie (na dwa tygodnie przed klasyfikacją) uczeń w porozumieniu z wychowawcą określa sposób poprawy oceny. W przypadku gdy wychowawca nie wyraża zgody na poprawę oceny· zachowania uczeń może złożyć podanie do Dyrektora Zespołu· z prośbą o umożliwienie uzyskania oceny wyższej. 4. Ocena może zostać podwyższona poprzez: a) udzielanie pomocy koleżeńskiej b) wykonanie prac na rzecz klasy lub szkoły c) zaangażowanie w organizację imprez szkolnych i międzyszkolnych d) pracę na rzecz organizacji społecznych 5. Jeśli w trakcie starań o podniesienie oceny proponowanej uczeń złamie przepisy statutu· - traci prawo do poprawy oceny. 6. Wykonywanie prac związanych z poprawą oceny zachowania ( na terenie szkoły ) odbywa się poza zajęciami lekcyjnymi pod opieką wychowawcy lub innego nauczyciela.
§37
Promowanie 1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej· jeśli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym programie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego. 2. Uczeń kończy Gimnazjum, jeżeli przystąpił do egzaminu gimnazjalnego oraz spełnił warunki w pkt.1. 3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Gimnazjum Rada Pedagogiczna może jeden raz wciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej. 4. Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną, roczną ocenę klasyfikacyjną· zachowania. 5. Zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego regulują odrębne przepisy.
XIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 38
1. Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami. 2. Nazwa Gimnazjum jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach nie może być używany skrót nazwy. 3. Regulaminy określające działalność organów Zespołu jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.
§ 39
Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy oraz organ prowadzący.
§ 40
Zmiana statutu może być wprowadzona zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty. |