baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Dokumenty Statut Gimnazjum nr 10
Drukuj Email

§ 34

Sposób odwoływania się od oceny
1.   Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Zespołu jeżeli uznają, że roczna ocena z zajęć
      edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania
      tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
2.   W przypadku potwierdzenia zasadności odwołania, Dyrektor Zespołu powołuje trzyosobową· komisję do przeprowadzenia egzaminu
      sprawdzającego. W skład komisji wchodzą:
      a) dyrektor lub jego zastępca,
      b) nauczyciel wystawiający ocenę,
      c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne. ·
3.   Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej.
4.   Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół.
5.   Ocena z tego egzaminu ustalona przez komisję jest ostateczna, ale nie może być niższa od oceny ustalonej przez nauczyciela.

§ 35

Warunki i tryb uzyskania oceny z przedmiotu wyższej niż przewidywana
1.   Uczeń ma prawo uzyskać wyższą niż przewidywana ocenę roczną z przedmiotów nauczania, z wyjątkiem pkt. 6.
2.   Na co najmniej tydzień przed roczną klasyfikacją nauczyciel wystawia uczniowi ocenę proponowaną.
3.   W tym czasie uczeń – po ustaleniu z nauczycielem przedmiotu zakresu i formy uzupełnienia brakujących wiadomości i sprawdzenia
      umiejętności – może je uzupełnić.
4.   Na co najmniej 2 dni przed roczną klasyfikacją nauczyciel wystawia ocenę z danego przedmiotu, a jej podwyższenie ( z wyjątkiem oceny
      celującej) może nastąpić tylko na następujących warunkach:
      a) uczeń – poprzez nauczyciela przedmiotu – składa podanie do Dyrektora Zespołu z prośbą o umożliwienie zdawania egzaminu
          podwyższającego ocenę,
      b) dyrektor – biorąc pod uwagę opinię nauczyciela przedmiotu i warunki opisane w pkt 6 podejmuje decyzję,
      c) w przypadku uznania – wyznacza uczniowi egzamin w formie pisemnej z zakresu materiału obejmującego dany rok nauki oraz
          powołuje komisję, w skład której wchodzi dyrektor, nauczyciel uczący i drugi nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu,
      d) w przypadku oceny dobrej i bardzo dobrej egzamin układany jest na pełną skalę ocen, natomiast w przypadku oceny dostatecznej
          i dopuszczającej układany jest na ocenę, o którą ubiega się uczeń; egzamin· jest zdany w przypadku uzyskania 85% liczby punktów
          i oceniany· zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania,
      e) egzamin układa nauczyciel uczący, a następnie przekazuje go do weryfikacji drugiemu nauczycielowi wchodzącemu w skład komisji;
          nauczyciel weryfikujący własnoręcznym podpisem potwierdza zgodność egzaminu z wymaganiami edukacyjnymi,
       f) dyrektor zatwierdza pytania egzaminacyjne,
      g) czas trwania egzaminu określa powołana komisja,
      h) egzamin ocenia komisja i sporządza protokół,
5.   W przypadku uzyskania z egzaminu opisanego w pkt. 4c oceny niższej niż przewidywana, uczeń otrzymuje ocenę zaproponowaną przez
      nauczyciela.
6.   Uczeń nie ma prawa ubiegać się o podwyższenie oceny klasyfikacyjnej z przedmiotu, jeśli:
      - opuścił bez usprawiedliwienia więcej niż dwie godziny z danego przedmiotu
      - lub ewidentnie unikał sprawdzianów,
      - lub wykazywał lekceważący stosunek do przedmiotu,
      - lub na bieżąco nie korzystał z możliwości poprawy ocen z prac pisemnych, odpowiedzi ustnych, zadań domowych wynikających
        z WSO i PSO.

§ 36

Warunki i tryb uzyskania oceny zachowania wyższej niż przewidywana
1.   Uczeń ma prawo do poprawy o jeden stopień proponowanej oceny rocznej z zachowania ·
2.   W przypadku rażącego łamania statutu (w szczególności w postaci zagrożenia bezpieczeństwa, zdrowia lub życia osób w szkole / poza
      nią) lub częstych wykroczeń wobec jego przepisów uczeń traci prawo do poprawy oceny zachowania.
3.   Po uzyskaniu informacji o przewidywanej ocenie (na dwa tygodnie przed klasyfikacją) uczeń w porozumieniu z wychowawcą określa
      sposób poprawy oceny. W przypadku gdy wychowawca nie wyraża zgody na poprawę oceny· zachowania uczeń może złożyć podanie
      do Dyrektora Zespołu· z prośbą o umożliwienie uzyskania oceny wyższej.
4.   Ocena może zostać podwyższona poprzez:
      a) udzielanie pomocy koleżeńskiej
      b) wykonanie prac na rzecz klasy lub szkoły
      c) zaangażowanie w organizację imprez szkolnych i międzyszkolnych
      d) pracę na rzecz organizacji społecznych
5.   Jeśli w trakcie starań o podniesienie oceny proponowanej uczeń złamie przepisy statutu· - traci prawo do poprawy oceny.
6.   Wykonywanie prac związanych z poprawą oceny zachowania ( na terenie szkoły ) odbywa się poza zajęciami lekcyjnymi pod opieką
      wychowawcy lub innego nauczyciela.

§37

Promowanie
1.   Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej· jeśli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych
      w szkolnym programie nauczania uzyskał oceny klasyfikacyjne roczne wyższe od stopnia niedostatecznego.
2.   Uczeń kończy Gimnazjum, jeżeli przystąpił do egzaminu gimnazjalnego oraz spełnił warunki w pkt.1.
3.   Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia Gimnazjum Rada Pedagogiczna może jeden raz wciągu danego etapu edukacyjnego
      promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych
      pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo
      wyższej.
4.   Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia,
      któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną, roczną ocenę klasyfikacyjną· zachowania.
5.   Zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego regulują odrębne przepisy.


XIII POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 38

1.   Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.   Nazwa Gimnazjum jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczęciach i stemplach nie może być używany skrót nazwy.
3.   Regulaminy określające działalność organów Zespołu jak też wynikające z celów i zadań nie mogą być sprzeczne z zapisami niniejszego
      statutu jak również z przepisami wykonawczymi do ustawy o systemie oświaty.

§ 39

Zasady prowadzenia przez Zespół gospodarki finansowej i materialnej określają odrębne przepisy oraz organ prowadzący.

§ 40

Zmiana statutu może być wprowadzona zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty.

 


Strona 13 z 13