baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Dokumenty Statut Gimnazjum nr 10
Drukuj Email

XI REGULAMIN UCZNIOWSKI

§ 11

1.  Postanowień regulaminu obowiązany jest przestrzegać każdy uczeń Gimnazjum, a także każdy nauczyciel w punktach dotyczących jego
     postępowania wobec uczniów.
2.  Regulamin został opracowany przez Radę Pedagogiczną wspólnie z Samorządem Uczniowskim.
3.  Regulamin nie jest dokumentem zamkniętym. Nowelizacja dokonywana będzie w miarę potrzeb przez zespół wymieniony w punkcie 2.

Prawa i obowiązki ucznia

§ 12

Organizacja procesu dydaktycznego i wychowawczego.
Uczeń ma prawo do:
1.   Wysokiej jakości edukacji opartej na nowoczesnych metodach nauczania i wysoko kwalifikowanej kadrze nauczycielskiej, właściwie
      zorganizowanych przez szkołę zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2.   Efektywnego procesu wychowawczego realizowanego w oparciu o wypracowany przez społeczność szkolną program wychowawczy,
3.   Przemyślanych i pozytywnych działań opiekuńczych ze strony szkoły,
4.   Do wspólnego z wychowawcą ustalenia programu wychowawczego w klasie oraz do udziału w godzinach do dyspozycji wychowawcy
      zgodnie z ich przeznaczeniem. W żadnym wypadku godziny takie nie powinny być przeznaczone na realizację zagadnień programowych
      z poszczególnych przedmiotów,
5.   Bezpiecznych i zdrowych warunków nauki i przebywania w szkole,
6.   Tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
7.   Korzystania z wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem. Warunki korzystania z pracowni oraz urządzeń w nich
      się znajdujących określają obowiązujące regulaminy,
8.   Informacji na temat zakresu wymagań, metod nauczania, kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania,
9.   Korzystania z różnych form pomocy materialnej w ramach oferty i możliwości szkoły w tym zakresie,
10. Otrzymywania wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, gdy sytuacja tego wymaga.

§ 13

Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień
1.  Uczniowie mają prawo do rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów przez udział we właściwie zorganizowanych przez szkołę
     zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.
2.  Realizacji tego celu służyć będą: zindywidualizowana praca z uczniem na lekcjach, zróżnicowane zadania domowe, działalność szkolnych
     i pozaszkolnych kół zainteresowań, naukowe wycieczki, obozy naukowe, wizyty w kinach i teatrach, działalność organizacji
     młodzieżowych.
3.  Uczeń zdolny po spełnieniu odpowiednich warunków ma prawo do nauki wg indywidualnych programów nauczania i indywidualnego toku
     nauki.
4.  Uczeń ma prawo i obowiązek prezentowania w szkole swojego dorobku pozaszkolnego.
5.  Uczeń ma prawo uczestniczyć w wycieczkach organizowanych przez szkołę. Osoby, które łamią regulamin uczniowski mogą – decyzją
     wychowawcy – nie uczestniczyć w wycieczce.
6.  Wycieczki szkolne organizuje się w formie:
     - obozów naukowych,
     - wycieczek przedmiotowych (jedno- i wielodniowe),
     - wycieczek integracyjnych,
     - wycieczek rekreacyjnych.

§ 14

Stosunek uczniów do nauki
1.   Uczeń jest zobowiązany do rzetelnej i systematycznej nauki, aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych, terminowego wykonywania
      zadań domowych, jak najlepszego korzystania z czasu i warunków nauki, poddawania się procesowi sprawdzania wiedzy na zajęciach
      szkolnych, samodzielnej pracy na sprawdzianach i zadaniach klasowych.
2.   Uczniowie klas pierwszych posiadający orzeczenia i opinie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz innych poradni specjalistycznych
      zobowiązani są w terminie do 20 września dostarczyć je do pedagoga szkolnego. Pozostali uczniowie dostarczają opinie z poradni
      na bieżąco.
3.   Uczeń ma prawo i obowiązek zdobywania wiedzy przy pomocy nauczyciela, jej poszerzania i twórczych poszukiwań intelektualnych.
      Może wyrażać wątpliwości, własne sądy oraz prowadzić dyskusję dotyczącą treści zawartych w podręcznikach lub prezentowanych przez
      nauczyciela, pod warunkiem zachowania ogólnie przyjętych norm kultury dyskusji.
4.   W czasie lekcji lub po jej zakończeniu uczeń może zwrócić się do nauczyciela z prośbą o wyjaśnienie trudnych problemów omawianych
      na lekcjach lub zawartych w zadaniach domowych.
5.   Uczeń ma prawo do pomocy w nauce ze strony nauczyciela i kolegów jeśli zaległości powstały z przyczyn od niego niezależnych
      (choroba, wypadki losowe).
6.   Uczeń ma prawo: znać program nauczania na dany rok, wymagania edukacyjne, być na bieżąco informowanym o ocenach
      z poszczególnych przedmiotów, zapoznać się ze sprawdzianem pisemnym ocenionym przez nauczyciela w terminie do tygodnia
      (kartkówka), do dwóch tygodni (z prac klasowych i sprawdzianów), do trzech tygodni (język polski).
7.   Uczeń zna, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, termin pisemnego sprawdzianu, który w tymże czasie winien być odnotowany
      w dzienniku lekcyjnym.
8.   W tygodniu mogą być trzy zadania (wypracowania) klasowe.
9.   Punkty 6 i 7 nie dotyczą jednak krótkiej formy sprawdzania wiadomości (tzw. kartkówki),· czyli sprawdzianu z trzech ostatnich lekcji.
10. O badaniu wyników nauczania uczeń winien być poinformowany dwa tygodnie wcześniej.
11. Po wystawieniu ocen proponowanych nie przeprowadza się dla całej klasy sprawdzianów pisemnych i kartkówek.
      a) Wszystkie oceny ze sprawdzianów i kartkówek przeprowadzonych wcześniej należy wpisać i uwzględnić, wystawiając oceną
          proponowaną, która nie może ulec obniżeniu (z wyjątkiem sytuacji, kiedy uczeń w sposób drastyczny lekceważy obowiązki szkolne).
      b) Po wystawieniu ocen ostatecznych istnieje możliwość przeprowadzenia pisemnej formy sprawdzenia wiadomości dla całej klasy,
          a uzyskana przez ucznia ocena zostaje wpisana na nowy semestr.
12. Uczeń ma prawo:
      a) Raz (przy jednej lub dwóch godzinach przedmiotu tygodniowo), dwa razy (przy więcej niż dwóch godzinach tygodniowo) w semestrze
          zgłosić z przedmiotu brak przygotowania bez podania powodu.
      b) W innych sytuacjach decyzja zależy od nauczyciela z tym, że w przypadku przerwy spowodowanej uzasadnioną nieobecnością
          powyżej trzech dni, nie należy odnotowywać nieprzygotowania (jeśli nieobecność została usprawiedliwiona przez wychowawcę
          – nauczyciel ma obowiązek uznać nieprzygotowanie), a uczeń w terminie uzgodnionym z uczącym winien uzupełnić zaległości.
      c) Zasady zgłaszania przez ucznia braku przygotowania dotyczą także kartkówek.
13. Przygotowanie się do konkursów i olimpiad przedmiotowych bezpośrednio przed eliminacjami daje uczniom prawo do zwolnienia
      z odpowiedzi ustnych i pisemnych z innych przedmiotów i do dni wolnych od zajęć szkolnych:
      a) wszystkie typy eliminacji – 2 dni nieprzygotowania przed i 2 dni po eliminacjach – ze wszystkich przedmiotów; w przypadku finalistów
          i laureatów 1 tydzień nieprzygotowania po zawodach,
      b) eliminacje rejonowe – 3 dni wolne, a wojewódzkie· i centralne – 1 tydzień wolny od zajęć szkolnych.
      c) uczeń, który uzyskał prawo do zwolnienia z części egzaminu gimnazjalnego (matematyczno-przyrodniczej, humanistycznej
          lub językowej) nie obowiązku zaliczenia materiału, który jest realizowany w czasie trwania przygotowań do konkursu (olimpiady)
          oraz po jego zakończeniu z przedmiotów objętych daną częścią egzaminu.
14. Prawo do zwolnienia z odpytywania mają w danym dniu uczniowie biorący w dniu poprzednim udział w pozaszkolnych rozgrywkach
      sportowych, członkowie zespołów artystycznych oraz uczniowie zaangażowani w różne przedsięwzięcia realizowane na terenie szkoły
      lub poza nią.
15. Uczeń ma prawo:
      a) wykorzystać w pełni na wypoczynek przerwy międzylekcyjne,
      b) na okres przerw świątecznych i ferii nie zadaje się prac domowych (dotyczy: 1 listopada, Bożego Narodzenia, ferii zimowych i ferii
          wielkanocnych); w pierwszym dniu po ww. przerwach świątecznych uczniowie nie są pytani, a w pierwszych dwóch dniach zajęć
          po ww. przerwach świątecznych – są zwolnieni ze sprawdzianów i zadań klasowych.
16. Uczeń ma prawo korzystać ze sprzętu szkolnego i pomocy naukowych w czasie i po zajęciach szkolnych pod opieką nauczyciela.
17. Uczeń ma prawo wyboru zajęć fakultatywnych (w określonych przepisami terminach), kół zainteresowań i innych form zajęć
      pozalekcyjnych w ramach aktualnej oferty szkoły oraz odbywać je w szkole po uzgodnieniu z nauczycielem.

 


Strona 3 z 13