XI REGULAMIN UCZNIOWSKI
§ 11
1. Postanowień regulaminu obowiązany jest przestrzegać każdy uczeń Gimnazjum, a także każdy nauczyciel w punktach dotyczących jego postępowania wobec uczniów. 2. Regulamin został opracowany przez Radę Pedagogiczną wspólnie z Samorządem Uczniowskim. 3. Regulamin nie jest dokumentem zamkniętym. Nowelizacja dokonywana będzie w miarę potrzeb przez zespół wymieniony w punkcie 2.
Prawa i obowiązki ucznia
§ 12
Organizacja procesu dydaktycznego i wychowawczego. Uczeń ma prawo do: 1. Wysokiej jakości edukacji opartej na nowoczesnych metodach nauczania i wysoko kwalifikowanej kadrze nauczycielskiej, właściwie zorganizowanych przez szkołę zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych, 2. Efektywnego procesu wychowawczego realizowanego w oparciu o wypracowany przez społeczność szkolną program wychowawczy, 3. Przemyślanych i pozytywnych działań opiekuńczych ze strony szkoły, 4. Do wspólnego z wychowawcą ustalenia programu wychowawczego w klasie oraz do udziału w godzinach do dyspozycji wychowawcy zgodnie z ich przeznaczeniem. W żadnym wypadku godziny takie nie powinny być przeznaczone na realizację zagadnień programowych z poszczególnych przedmiotów, 5. Bezpiecznych i zdrowych warunków nauki i przebywania w szkole, 6. Tygodniowego rozkładu lekcji zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej, 7. Korzystania z wszystkich pomieszczeń i urządzeń zgodnie z ich przeznaczeniem. Warunki korzystania z pracowni oraz urządzeń w nich się znajdujących określają obowiązujące regulaminy, 8. Informacji na temat zakresu wymagań, metod nauczania, kryteriów ocen z przedmiotów i zachowania, 9. Korzystania z różnych form pomocy materialnej w ramach oferty i możliwości szkoły w tym zakresie, 10. Otrzymywania wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, gdy sytuacja tego wymaga.
§ 13
Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień 1. Uczniowie mają prawo do rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów przez udział we właściwie zorganizowanych przez szkołę zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych. 2. Realizacji tego celu służyć będą: zindywidualizowana praca z uczniem na lekcjach, zróżnicowane zadania domowe, działalność szkolnych i pozaszkolnych kół zainteresowań, naukowe wycieczki, obozy naukowe, wizyty w kinach i teatrach, działalność organizacji młodzieżowych. 3. Uczeń zdolny po spełnieniu odpowiednich warunków ma prawo do nauki wg indywidualnych programów nauczania i indywidualnego toku nauki. 4. Uczeń ma prawo i obowiązek prezentowania w szkole swojego dorobku pozaszkolnego. 5. Uczeń ma prawo uczestniczyć w wycieczkach organizowanych przez szkołę. Osoby, które łamią regulamin uczniowski mogą – decyzją wychowawcy – nie uczestniczyć w wycieczce. 6. Wycieczki szkolne organizuje się w formie: - obozów naukowych, - wycieczek przedmiotowych (jedno- i wielodniowe), - wycieczek integracyjnych, - wycieczek rekreacyjnych.
§ 14
Stosunek uczniów do nauki 1. Uczeń jest zobowiązany do rzetelnej i systematycznej nauki, aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych, terminowego wykonywania zadań domowych, jak najlepszego korzystania z czasu i warunków nauki, poddawania się procesowi sprawdzania wiedzy na zajęciach szkolnych, samodzielnej pracy na sprawdzianach i zadaniach klasowych. 2. Uczniowie klas pierwszych posiadający orzeczenia i opinie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz innych poradni specjalistycznych zobowiązani są w terminie do 20 września dostarczyć je do pedagoga szkolnego. Pozostali uczniowie dostarczają opinie z poradni na bieżąco. 3. Uczeń ma prawo i obowiązek zdobywania wiedzy przy pomocy nauczyciela, jej poszerzania i twórczych poszukiwań intelektualnych. Może wyrażać wątpliwości, własne sądy oraz prowadzić dyskusję dotyczącą treści zawartych w podręcznikach lub prezentowanych przez nauczyciela, pod warunkiem zachowania ogólnie przyjętych norm kultury dyskusji. 4. W czasie lekcji lub po jej zakończeniu uczeń może zwrócić się do nauczyciela z prośbą o wyjaśnienie trudnych problemów omawianych na lekcjach lub zawartych w zadaniach domowych. 5. Uczeń ma prawo do pomocy w nauce ze strony nauczyciela i kolegów jeśli zaległości powstały z przyczyn od niego niezależnych (choroba, wypadki losowe). 6. Uczeń ma prawo: znać program nauczania na dany rok, wymagania edukacyjne, być na bieżąco informowanym o ocenach z poszczególnych przedmiotów, zapoznać się ze sprawdzianem pisemnym ocenionym przez nauczyciela w terminie do tygodnia (kartkówka), do dwóch tygodni (z prac klasowych i sprawdzianów), do trzech tygodni (język polski). 7. Uczeń zna, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, termin pisemnego sprawdzianu, który w tymże czasie winien być odnotowany w dzienniku lekcyjnym. 8. W tygodniu mogą być trzy zadania (wypracowania) klasowe. 9. Punkty 6 i 7 nie dotyczą jednak krótkiej formy sprawdzania wiadomości (tzw. kartkówki),· czyli sprawdzianu z trzech ostatnich lekcji. 10. O badaniu wyników nauczania uczeń winien być poinformowany dwa tygodnie wcześniej. 11. Po wystawieniu ocen proponowanych nie przeprowadza się dla całej klasy sprawdzianów pisemnych i kartkówek. a) Wszystkie oceny ze sprawdzianów i kartkówek przeprowadzonych wcześniej należy wpisać i uwzględnić, wystawiając oceną proponowaną, która nie może ulec obniżeniu (z wyjątkiem sytuacji, kiedy uczeń w sposób drastyczny lekceważy obowiązki szkolne). b) Po wystawieniu ocen ostatecznych istnieje możliwość przeprowadzenia pisemnej formy sprawdzenia wiadomości dla całej klasy, a uzyskana przez ucznia ocena zostaje wpisana na nowy semestr. 12. Uczeń ma prawo: a) Raz (przy jednej lub dwóch godzinach przedmiotu tygodniowo), dwa razy (przy więcej niż dwóch godzinach tygodniowo) w semestrze zgłosić z przedmiotu brak przygotowania bez podania powodu. b) W innych sytuacjach decyzja zależy od nauczyciela z tym, że w przypadku przerwy spowodowanej uzasadnioną nieobecnością powyżej trzech dni, nie należy odnotowywać nieprzygotowania (jeśli nieobecność została usprawiedliwiona przez wychowawcę – nauczyciel ma obowiązek uznać nieprzygotowanie), a uczeń w terminie uzgodnionym z uczącym winien uzupełnić zaległości. c) Zasady zgłaszania przez ucznia braku przygotowania dotyczą także kartkówek. 13. Przygotowanie się do konkursów i olimpiad przedmiotowych bezpośrednio przed eliminacjami daje uczniom prawo do zwolnienia z odpowiedzi ustnych i pisemnych z innych przedmiotów i do dni wolnych od zajęć szkolnych: a) wszystkie typy eliminacji – 2 dni nieprzygotowania przed i 2 dni po eliminacjach – ze wszystkich przedmiotów; w przypadku finalistów i laureatów 1 tydzień nieprzygotowania po zawodach, b) eliminacje rejonowe – 3 dni wolne, a wojewódzkie· i centralne – 1 tydzień wolny od zajęć szkolnych. c) uczeń, który uzyskał prawo do zwolnienia z części egzaminu gimnazjalnego (matematyczno-przyrodniczej, humanistycznej lub językowej) nie obowiązku zaliczenia materiału, który jest realizowany w czasie trwania przygotowań do konkursu (olimpiady) oraz po jego zakończeniu z przedmiotów objętych daną częścią egzaminu. 14. Prawo do zwolnienia z odpytywania mają w danym dniu uczniowie biorący w dniu poprzednim udział w pozaszkolnych rozgrywkach sportowych, członkowie zespołów artystycznych oraz uczniowie zaangażowani w różne przedsięwzięcia realizowane na terenie szkoły lub poza nią. 15. Uczeń ma prawo: a) wykorzystać w pełni na wypoczynek przerwy międzylekcyjne, b) na okres przerw świątecznych i ferii nie zadaje się prac domowych (dotyczy: 1 listopada, Bożego Narodzenia, ferii zimowych i ferii wielkanocnych); w pierwszym dniu po ww. przerwach świątecznych uczniowie nie są pytani, a w pierwszych dwóch dniach zajęć po ww. przerwach świątecznych – są zwolnieni ze sprawdzianów i zadań klasowych. 16. Uczeń ma prawo korzystać ze sprzętu szkolnego i pomocy naukowych w czasie i po zajęciach szkolnych pod opieką nauczyciela. 17. Uczeń ma prawo wyboru zajęć fakultatywnych (w określonych przepisami terminach), kół zainteresowań i innych form zajęć pozalekcyjnych w ramach aktualnej oferty szkoły oraz odbywać je w szkole po uzgodnieniu z nauczycielem. |