baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Dokumenty Statut Gimnazjum nr 10
Drukuj Email

XII  ZASADY OCENIANIA I KLASYFIKOWANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO

§ 23

1.   Podstawę prawną zasad oceniania i klasyfikowania wewnątrzszkolnego w Gimnazjum stanowi Rozporządzenie Ministra Edukacji
      Narodowej i Sportu z dnia 30 kwietnia 2007 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
      i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych wraz z późniejszymi zmianami.
2.   Wewnątrzszkolny system oceniania został opracowany przez Radę Pedagogiczną po konsultacji z rodzicami i uczniami, a następnie
      zatwierdzony na posiedzeniu Rady· Pedagogicznej.

§ 24

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów polega na:
1.   Rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań
      edukacyjnych wynikających z programów nauczania.
2.   Formułowaniu oceny.

§ 25

Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
1.   Poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie.
2.   Pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju.
3.   Motywowanie ucznia do dalszej pracy.
4.   Dostarczenie rodzicom (prawnym· opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia.
5.   Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno –wychowawczej.

§ 26

Ocenianie· osiągnięć· ucznia· obejmuje:
1.   Formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców.
2.   Ocenianie bieżące, śródroczne i roczne klasyfikowanie wg ustalonej w· szkole skali.
3.   Przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych.
4.   Ustalenie ocen klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych zgodnie z przyjętą skalą oraz trybem ich poprawiania.
5.   Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne
      obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy zgodnie z regulaminem
      oceny zachowania.
6.   W ocenianiu klasyfikacyjnym śródrocznym i rocznym obowiązuje następująca skala ocen:
      stopień celujący - 6
      stopień bardzo dobry - 5
      stopień dobry - 4
      stopień dostateczny - 3
      stopień dopuszczający - 2
      stopień niedostateczny - 1
7.   Wychowawca klasy w terminie do 20 września zapoznaje uczniów i rodziców z WSO oraz z proponowanymi tematami projektów
      edukacyjnych. Informacje te przekazywane są:
      a) uczniom w czasie zajęć wychowawczych
      b) rodzicom (opiekunom· prawnym) na spotkaniu z wychowawcą.
8.   Nauczyciele w terminie do 20 września informują uczniów i rodziców o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez
      siebie programu nauczania oraz o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, warunkach i trybie poprawiania ocen
      klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych. Informacje te przekazywane są w formie ustnej lub pisemnej.
9.   Fakt przekazania informacji, o których mowa w pkt. 7 i 8, nauczyciel dokumentuje odpowiednim zapisem w dzienniku lekcyjnym,
      a uczeń potwierdza własnoręcznym podpisem
10. Przy ocenianiu uwzględniane są orzeczenia i opinie PPP oraz innych poradni specjalistycznych.
      a) Uczniowie klas pierwszych posiadający orzeczenia i opinie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej oraz innych poradni
          specjalistycznych zobowiązani są w terminie do 20 września dostarczyć je do pedagoga szkolnego. W przypadku uzyskania
          podobnego zaświadczenia w trakcie nauki w szkole uczeń zobowiązany jest w ciągu dwóch tygodni przedłożyć takie zaświadczenie
          pedagogowi szkolnemu.
      b) Uczniowie klas programowo najwyższych zobowiązani są przedłożyć w sekretariacie szkoły do dnia 30 września danego roku
          szkolnego wnioski uprawniające do dostosowania warunków egzaminacyjnych do możliwości ucznia i zaleceń poradni.
      c) W uzasadnionych przypadkach pierwsze badanie może być przeprowadzone w trakcie nauki w klasach programowo niższych
          na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), nauczyciela lub pedagoga szkolnego.
      d) Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) lub ucznia nauczyciel języka polskiego ma obowiązek skierować ucznia na badanie
          kontrolne (pod kątem aktualności opinii w odniesieniu do egzaminu gimnazjalnego) do poradni PPP lub innej specjalistycznej.

 


Strona 7 z 13