baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Dokumenty Statut Gimnazjum nr 10
Drukuj Email


§ 27

Ocenianie bieżące
1.   W ocenianiu bieżącym obowiązuje następująca skala ocen:
      stopień celujący -  6 (cel)
      stopień bardzo dobry -  5 (bdb)
      stopień minus bardzo dobry -  -5 (-bdb)
      stopień plus dobry -  +4 (+db)
      stopień dobry -  4 (db)
      stopień minus dobry -  -4 (-db)
      stopień plus dostateczny -  +3 (+dst)
      stopień dostateczny -  3 (dst)
      stopień minus dostateczny -  -3 (-dst)
      stopień dopuszczający -  2 (dop)
      stopień niedostateczny -  1 (ndst)
      brak zadania domowego -  0
      nieobecność na sprawdzianie -  0
2.   Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców (prawnych· opiekunów).
3.   Nauczyciel ma obowiązek systematycznego sprawdzania w różnych formach osiągnięć· edukacyjnych uczniów. Ocenianie bieżące
      odbywa się w obecności zespołu klasowego na lekcji danego przedmiotu.
4.   Proces kontroli osiągnięć edukacyjnych powinien umożliwić uzyskanie maksymalnej ilości ocen cząstkowych w stosunku do ilości godzin
      przeznaczonych w planie nauczania na poszczególne· zajęcia· edukacyjne.
5.   Nauczyciel może odpytywać ucznia w ramach bieżącego sprawdzania wiedzy i umiejętności z zakresu trzech ostatnich lekcji.
6.   Nauczyciel zobowiązany jest do wystawienia przynajmniej jednej oceny z materiału bieżącego (odpowiedź ustna, kartkówka) oraz do
      przeprowadzenia minimum dwóch form pisemnych z większej partii materiału (sprawdzian, zadanie klasowe). Na zajęciach wychowania
      fizycznego ocenia się przede wszystkim ćwiczenia praktyczne i zaangażowanie ucznia
7.   Ustalone przez nauczyciela oceny bieżące wpisywane są do dziennika lekcyjnego wraz z datą dzienną.
8.   Zgłoszenie przez uczniów braku przygotowania do zajęć z przyczyn· nieusprawiedliwionych musi być odnotowane odpowiednim zapisem
      (ewentualnie symbolem) w· dzienniku lekcyjnym. Liczba zgłoszonych nieprzygotowań do zajęć jest ustalona przez nauczyciela danego
      przedmiotu (minimum jedno w semestrze) i nie ma wpływu na· ocenę śródroczną (roczną).
9.   Uczeń nie jest oceniany za brak zadania domowego, ale nauczyciel ma prawo wyegzekwować je w dowolnej formie w trakcie zajęć
      lekcyjnych.
10. Informacja o pisemnych pracach kontrolnych powinna być wpisana do dziennika lekcyjnego nie później niż na tydzień przed ich
      przeprowadzeniem.
11. Nauczyciel ma obowiązek podać uczniom zakres wymagań edukacyjnych objętych pisemną formą· kontroli. W razie nieobecności uczeń
      jest zobowiązany we własnym zakresie zapoznać się z tymi wymaganiami.
12. W jednym tygodniu mogą być przeprowadzone co najwyżej trzy pisemne prace kontrolne. Sprawdziany 15-minutowe można
      przeprowadzać z trzech ostatnich godzin lekcyjnych i nie wymagają one wcześniejszej zapowiedzi.
13. Uczeń, który nie zgłosił się na sprawdzian pisemny z przyczyn usprawiedliwionych zobowiązany jest zaliczyć materiał w formie
      i w terminie uzgodnionym z nauczycielem. W przypadku nieobecności nieusprawiedliwionej lub gdy uczeń unika wyznaczenia terminu,
      nauczyciel ma prawo zobowiązać go do napisania sprawdzianu w terminie przez siebie wyznaczonym, bez wcześniejszego
      poinformowania ucznia.
14. Nauczyciel ustala oceny pisemnych prac kontrolnych w terminie do tygodnia (kartkówka), do dwóch tygodni (z prac klasowych
      i sprawdzianów), do trzech tygodni (język polski).
15. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczniowie otrzymują do wglądu na zajęciach· lekcyjnych, rodzice (prawni opiekunowie)
      na zebraniach wywiadowczych u nauczycieli przedmiotów.
16. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych· opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
17. Uczeń ma prawo do poprawy oceny niedostatecznej z pracy kontrolnej 1-godzinnej lub 2-godzinnej w ciągu dwóch tygodni od dnia
      otrzymania oficjalnej informacji o uzyskanej ocenie ze sprawdzianu pisemnego.
18. Uczeń, który opuścił w semestrze 25% godzin z danego przedmiotu, ma obowiązek poddać się kontroli mającej za cel sprawdzenie
      znajomości tych partii materiału, podczas realizacji których był nieobecny.

 


Strona 8 z 13