baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Dokumenty Statut Gimnazjum nr 10
Drukuj Email

§28

Ocenianie śródroczne i roczne
1.   Rok szkolny podzielony jest na dwa semestry.
2.   Klasyfikacja śródroczna polega na semestralnym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych
      w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia, oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej
      oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3.   Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia· w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych
      określonych w szkolnym programie nauczania oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny
      klasyfikacyjnej zachowania.
4.   W ocenianiu klasyfikacyjnym śródrocznym i rocznym obowiązuje następująca skala ocen:
      stopień celujący - 6
      stopień bardzo dobry - 5
      stopień dobry - 4
      stopień dostateczny - 3
      stopień dopuszczający - 2
      stopień niedostateczny - 1
      a) Stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
          - posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w· danej klasie, samodzielnie i twórczo
            rozwija własne uzdolnienia,
          - biegle· posługuje· się· zdobytymi· wiadomościami· w· rozwiązywaniu· problemów teoretycznych· lub· praktycznych· z· programu·
            nauczania· danej· klasy, proponuje rozwiązania· nietypowe, rozwiązuje· także· zadania· wykraczające· poza· program nauczania tej
            klasy lub osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów
            na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
      b) Stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
          - opanował pełen zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
          - sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem
            nauczania, potrafi stosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.
      c) Stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
          - nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym
            wymagania zawarte w podstawach programowych,
          - poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne.
      d) Stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
          - opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na· poziomie nie przekraczającym wymagań
             zawartych w podstawach programowych,
          - rozwiązuje (wykonuje) pod kierunkiem nauczyciela typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności.
      e) Stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
          - ma braki w opanowaniu materiału programowego określonego w podstawach programowych, ale braki te nie przekraczają
            możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
          - rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne lub praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności.
       f) Stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
          - nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w wymaganiach edukacyjnych dla przedmiotu nauczania w danej klasie,
            a braki w wiadomościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
          - nie jest w stanie rozwiązać (wykonać) zadań o niewielkim elementarnym stopniu trudności.
5.   Szczegółowy zakres wymagań na poszczególne oceny określa nauczyciel w zależności od· profilu klasy. Oceny klasyfikacyjne nie są
      ustalane jako średnie arytmetyczne ocen bieżących.
6.   Dla uczniów klas pierwszych ustala się dwutygodniowy okres adaptacyjny (nie wpisuje się ocen niedostatecznych).
7.   Na co najmniej tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, poszczególni nauczyciele informują uczniów
      o przewidywanych śródrocznych lub rocznych ocenach klasyfikacyjnych.
8.   Wychowawca klasy, na co najmniej tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, informuje rodziców (prawnych
      opiekunów) na zebraniach o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych z poszczególnych przedmiotów, o przewidywanej ocenie·
      zachowania oraz o warunkach i trybie uzyskania oceny wyższej niż przewidywana. Fakt ten odnotowuje w dzienniku lekcyjnym
      (w przypadku nieobecności rodzica na zebraniu wychowawca wysyła informację o przewidywanych ocenach niedostatecznych listem
      poleconym).
9.   Na co najmniej dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele informują uczniów
      o ostatecznych śródrocznych lub rocznych ocenach i wpisują je do dzienników lekcyjnych.
10. Po wystawieniu ocen proponowanych nie przeprowadza się dla całej klasy sprawdzianów pisemnych i kartkówek.
      a) Po wystawieniu ostatecznej oceny śródrocznej istnieje możliwość przeprowadzenia pisemnej formy sprawdzenia wiadomości dla całej
          klasy pod warunkiem, że uzyskana przez ucznia ocena zostanie wpisana na nowy semestr.
      b) Wszystkie oceny ze sprawdzianów i kartkówek przeprowadzonych wcześniej należy wpisać i uwzględnić, wystawiając oceną
          proponowaną, która nie może ulec obniżeniu (z wyjątkiem sytuacji, kiedy uczeń w sposób drastyczny lekceważy obowiązki szkolne).
11. Uczeń, który uzyskał ocenę śródroczną niedostateczną może ją poprawić w terminie i w formie uzgodnionej z nauczycielem. Jeżeli
      w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki
      w drugim semestrze, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
12. Nauczyciel jest zobowiązany na podstawie pisemnej opinii poradni psychologiczno -pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej
      dostosować wymagania edukacyjne w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu lub deficyty
      rozwojowe uniemożliwiające mu sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programów nauczania.
13. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć· wychowania fizycznego, zajęć komputerowych,
      informatyki lub technologii informacyjnej. Decyzję tę podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach
      uczestniczenia w tych zajęciach wydanej przez lekarza. Do obowiązku rodziców należy napisanie podania do dyrekcji szkoły wraz
      z przedłożeniem zwolnienia lekarskiego. Zwolniony uczeń może być nieobecny na lekcjach (gdy są to początkowe lub końcowe lekcje),
      jeżeli rodzice w formie pisemnej zadeklarują, że biorą za niego pełną odpowiedzialność w tym czasie. Nauczyciel w takim przypadku
      odnotowuje nieobecność, którą usprawiedliwia wychowawca.
14. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu
      nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się· „zwolniony” lub „zwolniona”.
15. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w tym
      poradni specjalistycznej zwalnia do końca etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, z afazją,
      z niepełnosprawnościami sprężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego. W takim przypadku
      w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.

 


Strona 9 z 13