baner_dla_ucznia baner_dla_rodzica baner_dla_nauczyciela
Start Dokumenty Statut Gimnazjum nr 10
Drukuj Email

§ 29

Ocena zachowania
1.   Ocena zachowania ucznia wyraża opinię szkoły o:
      a) funkcjonowaniu ucznia w środowisku szkolnym
      b) jego kulturze osobistej
      c) jego postawie wobec kolegów i innych osób.
2.   Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się wg następującej skali:
      wzorowe, bardzo dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
3.   Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny z zajęć edukacyjnych.
4.   Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę jest ostateczna.
5.   W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa, Dyrektor
      Zespołu powołuje komisję, która przeprowadza postępowanie wyjaśniające oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną. W skład komisji
      wchodzą:
      a) dyrektor lub wicedyrektor,
      b) wychowawca klasy,
      c) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
      d) pedagog,
      e) przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
      f) przedstawiciel Rady Rodziców.
6.   Ustalona przez komisję roczna ocena zachowania nie może być niższa od oceny ustalonej przez wychowawcę. Ocena ustalona przez
      komisję jest ostateczna.
7.   Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia,
      któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną, roczna ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
8.   Kryteria oceny· zachowania z uwzględnieniem systemu punktowego:
      Uczeń otrzymuje zachowanie wzorowe jeżeli uzyskał min. 260 pkt oraz w ramach
      a) funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym:
          - zawsze wzorowo wykonuje wszystkie obowiązki szkolne, a w szczególności wyróżnia się pilnością, pracowitością, dokładnością,
            systematycznością, obowiązkowością oraz ambicją,
          - ustawicznie pracuje nad sobą, doskonaląc swoją wiedzę, umiejętności i charakter, dba o rozwój fizyczny i zdrowie,
          - systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne, a wszelkie spóźnienia lub nieobecności· usprawiedliwia zgodnie z obowiązującymi
            w szkole przepisami,
          - wykazał się dużą samodzielnością, innowacyjnością na wszystkich etapach realizacji projektu gimnazjalnego, wspomagał członków
            zespołu w realizacji· poszczególnych zadań w ramach projektu i wykazał się umiejętnością dokonania krytycznej samooceny
            i wyciągania wniosków.
      b) kultury osobistej: (w szkole i poza nią)
          - kulturalnie, taktownie i honorowo zachowuje się w każdej sytuacji,
          - postępuje zgodnie z zasadami dobrego wychowania i ogólnie przyjętymi normami moralnymi,
          - w stosunku do jego zachowania ani wychowawca, ani uczący go nauczyciele nie wnoszą negatywnych uwag i zastrzeżeń,
      c) postawy wobec kolegów i innych osób:
          - w stosunku do koleżanek i kolegów, nauczycieli, pracowników szkoły, rodziców i innych osób· jest koleżeński, uczynny, rzetelny
             i odpowiedzialny,
          - szanuje godność innego człowieka,
          - jest tolerancyjny,
          - uczestniczy w życiu kulturalnym, naukowym i społecznym klasy i szkoły, np. bierze· udział w olimpiadach i konkursach
            przedmiotowych lub w zajęciach pozalekcyjnych, lub pracuje w organizacjach społecznych działających w szkole lub przygotowuje
            imprezy i uroczystości szkolne.
         * Uczeń ma prawo do oceny wzorowej ze sprawowania pod warunkiem, że nie uzyskał więcej niż 20 punktów ujemnych.
      Uczeń otrzymuje zachowanie bardzo dobre jeżeli uzyskał min. 230 pkt oraz w ramach
····· a) funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym:
          - sumiennie wykonuje obowiązki szkolne,
          - dzięki własnej pracy uzyskuje pozytywne i coraz lepsze wyniki,
          - doskonali swoją wiedzę, umiejętności i charakter,
          - dba o swoje zdrowie i wygląd,
          - systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne, a wszelkie spóźnienia lub nieobecności usprawiedliwia zgodnie z obowiązującymi
            w szkole przepisami,
          - był aktywnym uczestnikiem zespołu realizującego projekt edukacyjny, a jego współpraca z pozostałymi członkami zespołu była
            rzeczowa i nacechowana życzliwością.
      b) kultury osobistej:
          - kulturalnie, taktownie i honorowo zachowuje się w każdej sytuacji,
          - postępuje zgodnie z zasadami dobrego wychowania i ogólnie przyjętymi normami moralnymi,
          - w stosunku do jego zachowania ani wychowawca, ani uczący go nauczyciele nie wnoszą negatywnych uwag i zastrzeżeń.
      c) postawy wobec kolegów i innych osób:
          - jest koleżeński, uczynny, rzetelny i odpowiedzialny,
          - szanuje godność innego człowieka,
          - jest tolerancyjny,
          - uczestniczy w życiu kulturalnym, naukowym i społecznym klasy i szkoły.
          * Uczeń ma prawo do oceny bardzo dobrej pod warunkiem, że nie uzyskał więcej 40 punktów ujemnych
      Uczeń otrzymuje zachowanie dobre jeżeli uzyskał min. 200 pkt oraz w ramach:
      a) funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym:
          - na ogół bardzo dobrze wykonuje spełnia wszystkie obowiązki szkolne,
          - jest ambitny,
          - uczy się na miarę swoich możliwości intelektualnych,
          - jest obowiązkowy, pracowity i aktywny na lekcjach,
          - poprawnie wykonuje powierzone zadania,
          - wyróżnia się dobrą frekwencją, a nieobecności usprawiedliwia zgodnie z obowiązującymi w szkole przepisami,
          - prawidłowo wypełniał swoje zadania w okresie realizacji projektu gimnazjalnego, reagując pozytywnie na uwagi zespołu i opiekuna
            projektu
      b) kultury osobistej:
          - jest kulturalny i grzeczny,
          - honorowo i godnie postępuje w każdej sytuacji,
          - szanuje dobre obyczaje i ogólnie przyjęte normy moralne,
      c) postawy wobec kolegów i innych osób:
          - w stosunku do koleżanek i kolegów, nauczycieli i innych osób jest koleżeński, życzliwy i uczynny,
          - szanuje godność drugiego człowieka,
          - jest tolerancyjny,
          - uczestniczy w życiu kulturalnym, naukowym i społecznym klasy i szkoły,
          - stara się być aktywnym w życiu klasy i szkoły.
      Uczeń otrzymuje zachowanie poprawne jeżeli uzyskał min. 170 pkt oraz w ramach:
      a) funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym:
          - na ogół stara się sumiennie wypełniać obowiązki szkolne,
          - uczy się na miarę swoich możliwości intelektualnych,
          - systematycznie uczęszcza na zajęcia szkolne,
          - wypełniał swoje obowiązki w trakcie realizacji projektu gimnazjalnego, lecz zdarzało mu się nie wywiązywać z przyjętych zadań,
            co było przyczyną opóźnień lub konfliktów w zespole.
      b) kultury osobistej:
          - jego kultura osobista nie budzi większych zastrzeżeń ze strony wychowawcy i uczących go nauczycieli,
          - na ogół zachowuje się grzecznie i kulturalnie,
          - szanuje dobre obyczaje i ogólnie przyjęte normy moralne,
          - na zwróconą mu uwagę, iż jego zachowanie budzi zastrzeżenia wychowawcy lub uczącego go nauczyciela reaguje natychmiastową
            poprawą.
      c) postawy wobec kolegów i innych osób:
          - w stosunku do koleżanek i kolegów, nauczycieli i innych osób przejawia chęć współdziałania,
          - jest tolerancyjny i szanuje godność drugiego człowieka,
          - nie odmawia udziału w życiu społecznym klasy np. w organizowaniu imprez klasowych.
      Uczeń otrzymuje zachowanie nieodpowiednie jeżeli uzyskał min. 140 pkt oraz w ramach:
      a) funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym:
          - niechętnie i niezbyt starannie wykonuje powierzone mu obowiązki szkolne,
          - nie uczy się na miarę swoich możliwości intelektualnych,
          - często nie odrabia prac domowych i nie jest przygotowany do lekcji – negatywny stosunek do obowiązków szkolnych,
          - swoim zachowaniem stwarza zagrożenie, lekceważy niebezpieczeństwo i nie zawsze reaguje na uwagi.
      b) kultury osobistej:
          - jego kultura osobista budzi zastrzeżenia ze strony wychowawcy i uczących go nauczycieli,
          - celowo i świadomie używa niecenzuralnych określeń,
          - zdarza mu się lekceważyć powszechnie przyjęte normy moralne oraz szkolne przepisy porządkowe,
          - mimo złożenia deklaracji o przystąpieniu do zespołu realizującego projekt nie wywiązywał się w terminie ze swoich obowiązków
            lub odmawiał współpracy, co miało wpływ na przebieg przyjętego przez zespół harmonogramu pracy i wiązało się ze zwiększeniem
            obowiązków innych członków zespołu projektowego.
      c) postawy wobec kolegów i innych osób:
          - w stosunku do koleżanek i kolegów, nauczycieli i innych osób nie zawsze przejawia chęć współdziałania, ·
          - jest nietolerancyjny
          - przejawia lekceważący stosunek do rówieśników i dorosłych,
          - spożywa napoje alkoholowe bądź inne środki odurzające (w tym pali papierosy),
          - nie wykazuje chęci do udziału w życiu społecznym klasy.
      Uczeń otrzymuje zachowanie naganne jeżeli ma poniżej 130 pkt oraz w ramach:
      a) funkcjonowania ucznia w środowisku szkolnym:
          - notorycznie lekceważy obowiązki uczniowskie i nie wykazuje woli ich wypełniania,
          - ignoruje uwagi oraz polecenia wychowawcy i nauczycieli,
          - wymaga ustawicznej kontroli, a powierzone mu zadania wykonuje tylko pod presją,
          - stwarza zagrożenia swoim nieodpowiedzialnym zachowaniem i naruszaniem obowiązującego prawa szkolnego,
          - nie przystąpił do realizacji projektu lub nie wywiązywał się ze swoich obowiązków mimo rozmów z członkami zespołu i opiekunem
            projektu, a jego postawa była lekceważąca zarówno w stosunku do członków zespołu jak i opiekuna.
      b) kultury osobistej:
          - jego kultura osobista budzi zasadnicze zastrzeżenia: jest wulgarny, krnąbrny, opryskliwy, notorycznie kłamie, jest niechlujny,
          - nie wykazuje woli poprawy zachowania, a wszelkie uwagi i przestrogi lekceważy (nie reaguje na nie bądź reaguje arogancją),
          - swoim zachowaniem (słowami, gestami, postępowaniem) wpływa negatywnie na innych uczniów (daje zły przykład, ignorując
            i lekceważąc powszechnie przyjęte normy moralne, przepisy prawa).
      c) postawy wobec kolegów i innych osób:
          - w stosunku do koleżanek i kolegów, nauczycieli oraz innych osób bywa agresywny i brutalny,
          - jest nietolerancyjny,
          - nie szanuje godności innych osób,
          - stosuje przemoc i samosądy,
          - spożywa napoje alkoholowe bądź inne środki odurzające (w tym pali papierosy),
          - kradnie bądź niszczy cudze mienie,
          - popełnił przestępstwo lub wykroczenie karalne sądownie,
          - przynależy do grupy przestępczej bądź naruszającej porządek społeczny,
          - stwarza (świadomie lub nieświadomie) zagrożenie zdrowia,
          - nie podporządkowuje się ustaleniom samorządu klasowej i samorządu uczniowskiego,
          - nie bierze udziału w życiu społecznym swojej klasy i lekceważy jawnie swoich kolegów.
8.   W ocenianiu bieżącym, okresowym i rocznym zachowania stosuje się powyższe kryteria wraz z Regulaminem Oceny Zachowania.

 


Strona 10 z 13